Product Description
Ličnost, priroda i volja u Hristologiji svetog Maksima Ispovednika
Pitanja koja su inspirisala i motivisala ovo istraživanje, vode ka predanjskom učenju Crkve, prema kome Isus Hristos ima dve volje, božansku i čovečansku volju, koje odgovaraju Njegovim dvema prirodama, božanskoj i čovečanskoj. Da li je ovo učenje opravdano? Ako jeste, na koji način? Šta podrazumevamo pod pojmovima «ličnost», «priroda» i «volja»? U kom smislu se može tvrditi da Isus Hristos ima dve volje bez podvajanja Njegovog ličnosnog jedinstva? Da li volja nema nikakve veze sa ličnošću koja želi i odlučuje, i kada i kako On izražava svoju volju?
Dalje, ako Hristos ima dve volje, u kakvom su one međusobnom odnosu? Ako je stvar jednostavno u tome da se one jedna drugoj ne protive, na osnovu činjenice da je ljudska volja poslušna božanskoj – kako je Šesti Vaseljenski Sabor naglasio – da li, tada, ostaje išta više osim međuodnosa Hristovih priroda i prirodnih volja, pa se ličnost Hristova gubi iz vida? S druge strane, da li monotelistvo ima smisla? Može li biti slučaj da, uprkos svim mogućim doktrinarnim slabostima u svojoj Hristologiji, monotelitstvo ima zaslugu za pronicljivu intuiciju da ličnost Logosa mora biti u centru diskusije a ne prirode, kao što izgleda da diotelitstvo čini? Može li, napokon, biti slučaj da teološki jezik monotelitstva izražava jedinstvo Hristovo na nivou htenja (=volje) na podesniji način nego što to čini diotelistvo? – Dimitros Batrelos
Sadržaj
Predgovor, 9
Uvod, 13
Od četvrtog do sedmog veka, 19
Uvod, 19
Apolinarijevstvo, 20
Nestorijanstvo, 25
Sveti Kirilo Aleksandrijski, 33
Halkidonski Sabor, 36
Anti-halkidonsko iskušenje, 39
Posle-Halkidonski odgovor, 43
Peti Vaseljenski Sabor, 61
Zaključci, 63
Monotelitska jeres sedmog veka, 67
Uvod, 67
Istorijski pregled, 68
Pregled literature, 72
Hristologija monotelita sedmog veka, 76
Zaleđe monotelitske jeresi sedmog veka, 94
Zaključci i ocene, 102
Diotelitska Hristologija svetog Maksima Ispovednika, 105
Uvod, 105
Ličnost/ipostas, priroda/suština, jedinstvo i razlika u Hristologiji svetog Maksima, 105
Pojam volje kod svetog Maksima, 122
Maksimova odbrana diotelitske Hristologije, 135Posebnost i funkcija ljudske volje Isusa Hrista prema svetom Maksimu, 153
Ostala pitanja u vezi Maksimove diotelitske Hristologije i njihov teološki značaj, 181
Uvod, 181
Ličnost ili Priroda? Lav, Maksim i pitanje subjekta htenja, 182
3. Zaključne napomene o shvatanju volje i njenog teološkog začaja kod svetog Maksima Ispovednika, 194
4. Rano prihvatanje izraza „jedna energija“ kod svetog Maksima i mogućnost ispravnosti monotelitske terminologije, 198
5. Epilog, 213