Опис производа
Личност, природа и воља у Христологији светог Максима Исповедника
Питања која су инспирисала и мотивисала ово истраживање, воде ка предањском учењу Цркве, према коме Исус Христос има две воље, божанску и човечанску вољу, које одговарају Његовим двема природама, божанској и човечанској. Да ли је ово учење оправдано? Ако јесте, на који начин? Шта подразумевамо под појмовима «личност», «природа» и «воља»? У ком смислу се може тврдити да Исус Христос има две воље без подвајања Његовог личносног јединства? Да ли воља нема никакве везе са личношћу која жели и одлучује, и када и како Он изражава своју вољу?
Даље, ако Христос има две воље, у каквом су оне међусобном односу? Ако је ствар једноставно у томе да се оне једна другој не противе, на основу чињенице да је људска воља послушна божанској – како је Шести Васељенски Сабор нагласио – да ли, тада, остаје ишта више осим међуодноса Христових природа и природних воља, па се личност Христова губи из вида? С друге стране, да ли монотелиство има смисла? Може ли бити случај да, упркос свим могућим доктринарним слабостима у својој Христологији, монотелитство има заслугу за проницљиву интуицију да личност Логоса мора бити у центру дискусије а не природе, као што изгледа да диотелитство чини? Може ли, напокон, бити случај да теолошки језик монотелитства изражава јединство Христово на нивоу хтења (=воље) на подеснији начин него што то чини диотелиство? – Димитрос Батрелос
Садржај
Предговор, 9
Увод, 13
Од четвртог до седмог века, 19
Увод, 19
Аполинаријевство, 20
Несторијанство, 25
Свети Кирило Александријски, 33
Халкидонски Сабор, 36
Анти-халкидонско искушење, 39
После-Халкидонски одговор, 43
Пети Васељенски Сабор, 61
Закључци, 63
Монотелитска јерес седмог века, 67
Увод, 67
Историјски преглед, 68
Преглед литературе, 72
Христологија монотелита седмог века, 76
Залеђе монотелитске јереси седмог века, 94
Закључци и оцене, 102
Диотелитска Христологија светог Максима Исповедника, 105
Увод, 105
Личност/ипостас, природа/суштина, јединство и разлика у Христологији светог Максима, 105
Појам воље код светог Максима, 122
Максимова одбрана диотелитске Христологије, 135Посебност и функција људске воље Исуса Христа према светом Максиму, 153
Остала питања у вези Максимове диотелитске Христологије и њихов теолошки значај, 181
Увод, 181
Личност или Природа? Лав, Максим и питање субјекта хтења, 182
3. Закључне напомене о схватању воље и њеног теолошког зачаја код светог Максима Исповедника, 194
4. Рано прихватање израза „једна енергија“ код светог Максима и могућност исправности монотелитске терминологије, 198
5. Епилог, 213